Výroba domečku pro hmyz

Úvod: Název týdenního integrovaného bloku zněl "Ze života hmyzu."

Pomůcky:

  • dřevěné latě
  • hřebíky/šroubky
  • kladívko/šroubovák
  • špalek
  • plánek domečku

Motivace:

Při pobytu na školní zahradě se zeptáme dětí, jestli si vzpomínají na to, když jsme na procházce v lese stavěli domečky pro broučky. Jestlipak si někdo pamatuje, jak se jmenovali "broučkové", které jsme v lese pozorovali? Děti si mohou všimnout, že "broučci" nežijí jen v lese, ale také na školní zahradě. S dětmi si povídáme o hmyzu, který žije na školní zahradě, a společně pojmenováváme ty "broučky" (např. pomocí encyklopedie, aj.), které se tam dětem podaří objevit. Následně dětem navrhneme, že bychom si mohli společně postavit domeček pro hmyz. Zeptáme se dětí, jestli už někdy takový domeček viděly? Co budeme potřebovat ke stavbě takového domečku?

Formulace zadání úkolu učitelem:

Děti, tady jsem vám nachystala materiál, který budete potřebovat na výrobu domečku pro "broučky". Je mezi vámi spousta šikovných stavitelů, proto vás nechám, abyste se pokusili přijít na to, jak z připraveného materiálu postavit takový domeček. Pokud by vám to nešlo, můžete si vzít na pomoc plánek domečku. Dřív než se pustíte do sestavování domečku, bylo by dobré, abyste si všichni vyzkoušely, jak se zatloukají hřebíky. K tomu vám poslouží špalek, který nám přinesl tatínek Honzíka, kladívko a hřebíky tam už máte připravené.

Průběh realizace úkolu:

Předem si připravíme nařezané dřevěné latě (nebo požádáme šikovného tatínka), hřebíky, kladívko, apod. Poté vyzveme děti, aby se pokusily sestavit domeček bez plánku. Pokud by to bylo příliš složité, poskytneme jim plánek domečku a necháme je opět samostatně přemýšlet. Nyní by již neměl být problém domeček sestavit. Nejprve si děti vyzkouší zatloukání hřebíků do připraveného špalku. Poté se mohou pustit do práce na domečku. Usilujeme o to, aby děti pracovaly co možná nejsamostatněji. Po dokončení domečku je potřeba, aby ho děti "vybavily" nejrůznějším přírodním materiálem např. klacíky, mechem, listy, apod. Sběr tohoto materiálu může být cílem další společné vycházky do přírody.

Co aktivita rozvíjela:

  • jemnou motoriku/koordinaci oko a ruka/manuální činnost
  • orientaci na ploše/orientaci v prostoru
  • kooperativní dovednosti
  • komunikační dovednosti
  • prosociální cítění
  • povědomí o rozmanitých formách života na školní zahradě
  • úctu k životu ve všech jeho formách

Tato webová stránka byla vytvořena jako součást bakalářské práce na téma; Environmentální výchova v předškolním vzdělávání, s cílem vytvořit metodickou podporu především pro začínající učitele/ky v mateřských školách. 

Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky